Köpvillkor
Kundservice
Behöver du hjälp med en beställning en produkt eller vill du komma i kontakt med oss, tveka inte att höra av dig på telefon 0470-52 44 00 eller mejla oss kundservice@landhav.se. Ni är välkomna in till oss i butiken och kunmottagningen i verkstaden på Älgvägen 5, 352 45 i Växjö. Vi finns på plats mån-fre 07:30-18:00 och lördagar 10:00-14:00.
Söker du en artikel eller en reservdel som inte finns på webbshoppen ta kontakt med oss för förfrågan på en beställning. Vi är återförsäljare och förmedlar även fordon för terräng, väg och på vatten.
Köpvillkor
Genom att genomföra en beställning godkänner du dessa villkor. Vi reserverar oss för eventuella skrivfel, lagerfel, prisändringar och slutförsäljning. För att handla på landhav.se måste du ha fyllt 18 år.
Priser och betalning
Alla priser visas inklusive svensk moms 25%. Vi reserverar oss för prisändringar. I kassan kan man se totala priset inklusive moms, eventuella avgifter och avdragen rabatt. Betalning kan ske via vår betaltjänstleverantör Klarna som gör det tryggt, enkelt och smidigt för dig att välja det betalningsalternativ som passar dig bäst. Vi erbjuder kort, Swish, delbetalning och faktura för företag. Betalningstid 30 dagar om inget annat anges. En orderbekräftelse skickas via e-post efter genomfört köp i kassan.
Faktura – bankgiro eller företagsfaktura i Klarna
Om du är företagskund eller sedan tidigare avtalskund, kan du också kontakta oss på Land och Hav för möjlighet till betalning mot Bankgiro om ni inte vill välja företagsfaktura via Klarna.
Leveranstid
Leveranstiden på varor som finns i lager vid tidpunkten för beställningen är normalt 1-5 arbetsdagar till de flesta orter i Sverige. Skulle någon vara tillfälligt vara slut i lagret kan leveranstiden vara längre. I förekommande fall får du meddelande om detta. Produkter som är markerade med ”Beställningsvara” återkommer vi med besked om leveranstid så snart vi beställt varan men oftast har vi varan hemma inom 10 dagar och kan leverera den vidare till er.
Frakt och leverans
DHL Servicepoint för privatkunder
Vi erbjuder transporter via DHL inom Sverige när du handlar i vår webbutik. För dig som privatkund hanterar DHL Servicepoint paketleveranser via ett rikstäckande nätverk av ombud och paketboxar och levererar till din närmaste ombud, du kan själv välja till vilket ombud i kassan. Fraktavgift 99 kr läggs till i kassan, vid beställning över 1000 kr gäller fri frakt. Mottagaren aviseras via sms och/eller e-post. Detta fraktalternativ gäller för paket med en vikt om max 20 kg. Olika mått på paket gäller för ombud respektive paketbox. För skrymmande paket över 20 kg så debiterar vi för frakten men meddelar er när vi vet kostaden. För leverans och frakt av maskiner och större leveranser kontakta oss så hittar vi en lösning. Vi försöker alltid vara flexibla och hitta lösningar och i möjligaste mån leverera maskinen personligen hem till dig men ta kontakt med vår säljare för överenskommelse.
Transportskador
Synliga skador på godset ska anmälas omdelbart till distrubutören vid mottagandet. Därefter kontaktar du oss. Foto på skadad emballage/gods ska finnas och framgå vid kontakt.Vi har ett utarbetat system för att förhindra att skadade varor lämnar vårt lager. Vi garanterar därför att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta kundservice så snart som möjligt. Vi tar emot felanmälan och sänder dig en förfrankerad returetikett. Skicka tillbaka varan i det skick den mottogs så skickar vi en ny felfri vara efter godkännande från oss.
Ångerrätt
Land och Hav erbjuder 14 dagars öppet köp (enligt distansavtalslagen) för varor som är oanvända och inte monterade. Returnerar du en vara skall denna vara oanvänd, oskadad och ouppackad i sin originalförpackning.
Vill du utöva ångerrätten ska du höra av dig till kundtjänst på kundservice@landhav.se med ordernummer och anledning till ångrat köp inom 14 dagar från att du mottagit varan. Om du nyttjar ångerrätten kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, förutom fraktkostnaden för returfrakten.
Returadressen erhåller du av oss vid kontakt med kundtjänst. Godset skall skickas till den erhållna adressen och inte till ombud. Gods får inte skickas mot postförskott/efterkrav.
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål efter returen är åter hos oss. För återbetalning behöver vi uppgifter om ditt kontonummer.
Monterade tillbehör och specialbeställda varor som ej finns i lager är undantagna från ångerrätten.
Öppet köp (ångerrätten) gäller endast privatpersoner.
Avbokning
Bokar Du av varan innan den lämnar vårt lager debiteras en hanteringsavgift enligt följande:
Ordervärde 1 – 500 kr , avgift 45 kr
Ordervärde 501 – 1500 kr, avgift 125 kr
Ordervärde 1501 – 3000 kr, avgift 190 kr
Ordervärde 3001 – och uppåt , avgift 350 kr
Ej uthämtad vara
Vid ej uthämtad leverans har Land och Hav rätt att debitera beställaren för tur- och returfrakten samt en hanteringsavgift om 395 kr.
Reklamationsrätt
Vi vill alltid ha nöjda och återkommande kunder, känner du att din produkt inte höll eller motsvarade dina förväntningar kontakta oss. Land och Hav säljer alla varor med 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.
Reklamation
Meddelande om fel i vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år.
Tvist
Tvister med anledning av dessa villkor ska avgöras i svensk domstol. Vi följer alltid ARN vid eventuell tvist.