Skip to main content

Köpvillkor


Det här gäller vid köp via webshopen

Allmänt

För att handla på landhav.se måste du ha fyllt 18 år. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar från personer som uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar.
 
Ditt IP nummer lagras vid varje lagd order. Falska orders kan komma att polisanmälas.

Priser

Alla priser visas inklusive svensk moms 25%. Vi reserverar oss för prisändringar.

Betalningsalternativ

Betalningslösning via KLARNA
Vi samarbetar med KLARNA gällande kortbetalningar online och uppfyller därmed kraven för PCI DSS och vi innehar SSL-certifikat. Vi följer PUL.
 
Vi erbjuder flera betalningsalternativ via Klarna Check Out. Där kan du som kund välja att betala med kort, swish, mot faktura eller dela upp din betalning.

Faktura – bankgiro
Om du är företagskund eller sedan tidigare avtalskund, kan du också kontakta oss på Land och Hav för möjlighet till betalning mot Bankgiro.

Orderbekräftelse

En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress som du har angivit i dina kunduppgifter. Spara orderbekräftelsen för eventuell kontakt med kundtjänst.

Leveranstid

Leveranstiden på varor som finns i lager vid tidpunkten för beställningen är normalt 3-14 arbetsdagar till de flesta orter i Sverige. Skulle någon vara tillfälligt vara slut i lagret kan leveranstiden vara längre. I förekommande fall får du meddelande om detta. Du kan då välja att ångra köpet och få pengarna tillbaka. Produkter som är markerade med ”Beställningsvara” återkommer vi med besked om leveranstid så snart vi beställt varan. Detta beror på att vi ibland först vid beställning från leverantör får uppdaterade leveransbesked.

Frakt och leverans

DHL Servicepoint för privatkunder
Vi erbjuder transporter via DHL inom Sverige när du handlar i vår webbutik. För dig som privatkund hanterar DHL Servicepoint paketleveranser via ett rikstäckande nätverk av ombud och paketboxar. Mottagaren aviseras via sms och/eller e-post. Detta fraktalternativ gäller för paket med en vikt om max 20 kg. Olika mått på paket gäller för ombud respektive paketbox. Returetikett skickas med i leveransen för eventuell retur eller ångerrätt.

Ångerrätt

Land och Hav erbjuder 14 dagars öppet köp (ångerrätt) för varor som är oanvända och inte monterade (i förekommande fall). Returnerar du en vara skall denna vara oanvänd, oskadad och ouppackad i sin originalförpackning.

Vill du utöva ångerrätten ska du höra av dig till kundtjänst på kundservice@landhav.se med ordernummer och anledning till ångrat köp. Har du fått en retursedel med din leveranssedel, kan du efter godkänd retur använda denna, annars skickar vi en ny. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. Om du nyttjar ångerrätten kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, förutom fraktkostnaden för leveransen till dig och returfrakten.

Returadressen erhåller du av oss vid kontakt med kundtjänst. Godset skall skickas till den erhållna adressen och inte till ombud. Gods får inte skickas mot postförskott/efterkrav.
 
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål efter returen är åter hos oss. För återbetalning behöver vi uppgifter om ditt kontonummer.

Monterade tillbehör och specialbeställda varor som ej finns i lager är undantagna från ångerrätten.

Öppet köp (ångerrätten) gäller endast privatpersoner.

Avbokning

Bokar Du av varan innan den lämnar vårt lager debiteras en hanteringsavgift enligt följande:
Ordervärde 1 – 500 kr , avgift 45 kr
Ordervärde 501 – 1500 kr, avgift 125 kr
Ordervärde 1501 – 3000 kr, avgift 190 kr
Ordervärde 3001 – och uppåt , avgift 350 kr

Ej uthämtad vara

Vid ej uthämtad leverans har Land och Hav rätt att debitera beställaren för tur- och returfrakten samt en hanteringsavgift om 395 kr.

Fel i vara & fel vid leverans

Vi har ett utarbetat system för att förhindra att skadade varor lämnar vårt lager. Vi garanterar därför att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta kundservice så snart som möjligt. Vi tar emot felanmälan och sänder dig en förfrankerad returetikett. Skicka tillbaka varan i det skick den mottogs, åtföljd av en skade- eller felanmälan, så skickar vi en ny felfri vara.
Samma villkor som vid reklamation gäller. Eventuell transportskada på produkt / emballage skall anmälas till fraktfirman vid mottagningstillfället och antecknas på fraktsedeln samt meddela oss inom 7 dagar från mottagandet av varan.
Vid synliga produktfel / skador skall reklamationen göras före eventuell montering av produkten. Reklamationer på monterade produkter med synliga produktfel / skador kan tyvärr inte godkännas.

Reklamationsrätt

Land och Hav säljer alla varor med 36 månaders reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.
 
Reklamation
Meddelande om fel i vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år.

Tvist

Tvister med anledning av dessa villkor ska avgöras i svensk domstol. Vi följer alltid ARN vid eventuell tvist.